Friday 27 January 2012

antara ilmu dan pengalaman...

Seperti mana yg kita sume dengar selama ini, ibu bapa sering menekan kan kita supaya belajar rajin2 supaya masa depan kita cerah. Mereka sering mengatakan tanpa ilmu kita akan susah di masa hadapan. Namun benarkah ini sume blh di ikutkan atau sekadar kata2 semangat untuk kita belajar saje?... emm persoalan ni sering timbul dlm benak otak aku sama ada betul ke pentingnya pergi belajar untuk dptkan ilmu atau cari pengalaman untuk mendapatkan ilmu. huhu... mesti ada prg xkan setuju dgn cara aku berfikir tp inilah realiti yg perlu di hadapi oleh anak2 muda sekarang.


Pada masa ini, ramai anak2 muda sdg brtungkus lumus memerah otak untuk belajar bg mndptkan segulung ijazah.. yela, org kata kalu diploma je dh ramai yg ambik diploma. bnyak persaingan. tp skrang pun ada yg ambik ijazah pun dh berlambak smpai keje pun xdpt coz dh xde sgt keistimewaa.. so org suh ambik pulak master tuk dptkn kelebihan dr org lain. tp master pun dh ramai, lepas ni brebut lak nk ambik PHD. bila sumenyer dh ramai yg ambik apa keistimewaan yg perlu ada pd seseorang tuk melayakkan dia dipilih untuk diambil bekerja???

Zaman kini, ramai org bijak pandai dh timbul. so diri sendiri perlu kuat tuk bersaing dgn situasi yg ada pd masa kini. Contohnye skrg kita ada segulung ijazah, kononnye dh menjanjikan keje yg bagus. tp hampeh bila pegi intebiu diorang tnya ada pengalaman tak?..halo kalu dh fresh graduate nk ada pengalaman mcm mana. kami xpenah keje. kalu sume keje nk kena cr pengalaman mcm mana dgn org yg xpernah ada pengalaman. Masalahnye kalu ada pun maybe kita buat part time je tp untuk bnda yg remeh temeh. So mcm mana nk ada pengalaman tuk jwatan yg tinggi. Bkn la tinggi sgt juz skadar apa yg ssuai ngn kelayakan. 


Persoalannye di sini, mcm mana blh ada businessman yg berjaya tp sbenarnya dulu dia tidak pernah belajar dan membaca. tp dia blh berjaya. Cuba kita fikir dan renungkan, adakah kita membazirkan masa muda kita dengan belajar selama ini, sdgkn org lain dr dulu sdah mncari pengalaman hidup dan dh mengecapi kesenangan. hmmm... kesimpulan yg dpt aku buat kt sini pengalaman keje mmg amat di dahului buat masa skg. Jd kita sbg mahasiswa/wi pd zaman skrag perlu perlengkap diri dgn, ilmu, pengalaman, idea yg bijak, ketahanan fizikal dan mental serta usaha. Jika sume ni sudah ada dlm diri kita maka blh bersaing dlm dunia yg penuh persaingan ini. jika ada ilmu dan pengalaman tp bodoh dlm mmberi idea xde guna jugak, kalu lembik n lembab mcm siput pun org xnak ambik, kalu malas pun org malas ambik. so renung - renungkan.....

No comments:

Post a Comment